Om du är modeintresserad har du möjlighet att på olika sätt hitta information kring de senaste trenderna. Kanske du följer olika influencers i sociala medier, läser tidningar eller har ett rikt socialt liv där du kan hitta inspiration bland vänner och bekanta. Genom att följa trender har du möjlighet att prova nya stilar och se vad som passar dig bäst, så att du kan framstå från din bästa sida både i vänskapskretsen och i arbetslivet.
Hos https://hijabfactory.se/ hittar du som bär hijab eller turban ett stort utbud av olika huvudbonader. Att bära turban och hijab blir allt mer populärt inom västerländsk och muslimsk kultur, både tack vare influencers och ett öppnare samhälle. Hijabfactory är en av de största återförsäljarna i landet vad gäller muslimska kläder och erbjuder huvudbonader i många olika material och färger.
Ökad synlighet inom modet
Från att tidigare inte ha haft någon större representation syns nu kvinnor med slöja allt mer inom modevärlden. I en reklamfilm som visades för några år sedan syntes Maria Hidrissi, en muslimsk modell som i filmen bar en hijab tillsammans med stora solglasögon.
– För den generation som bär slöja och som växer upp i dag så är det väldigt viktigt att de känner sig representerade i modeindustrin, säger journalisten Bilan Osman.
Kreativa hijabistas
Reina Lewis har i sin bok ”Muslim Fashion” skrivit om modebloggare som föredrar ”modest dressing”, det vill säga sedesam klädsel. Hon beskriver ”hijabistas” som skapar egna kreationer och modifikationer av klädkedjornas mode.
Ett exempel på en muslimsk influencer är Imane Asry, som är modeinspiratör med mer än 150 000 globala följare. Hon bär slöja och har uppmärksammats i Vogue i USA.